Które gogle do VR wybrać?
4.jpg

W internecie pełno jest poradników jaki sprzęt kupić i w większości  uwaga skupia się na porównaniu specyfikacji i typów gogli do wirtualnej rzeczywistości. W końcu w taki sposób recenzentowi najłatwiej jest porównać urządzenia nawet bez ich znajomości, a nie ma co ukrywać mało kto przetestował choćby większość gogli na rynku. Dlatego takie poradniki nie powiedzą nam tego co jest najważniejsze, a skoro większość sprzętów (hardware) jest podobna i żadne gogle nie są idealne, to różnicę tak naprawdę robi oprogramowanie (software)Oprogramowaniem w tym przypadku są platformy dające dostęp do szerokiej biblioteki gier i aplikacji.

W poprzednim artykule rozprawiliśmy się z VR na telefony komórkowe obsługującymi 3DOF, czyli upraszczając ruch tylko w 1 osi , gdyż odchodzą one do lamusa. Najlepszym produktem tego typu są gogle Oculus Go w cenie ok 1000 zł, ale z końcem 2020 ich biblioteka aplikacji przestanie być wspierana. Zatem dzisiaj skupimy się na goglach, w których możesz chodzić, ćwiczyć, tańczyć i zbliżać się do obiektów, czyli działających w 6DOF (schemat poniżej na obrazku)


Skoro tu jesteś to interesuje Cię, by Twoje przyszłe gogle były świetnym sprzętem na ten moment oraz by miały dobre perspektywy na rozwój w przyszłości. Rynek jest rozdrobniony i łatwo wpaść w projekty, które mają słabe perspektywy i po początkowym zachwycie gogle zaczną się kurzyć na półce. Dlatego pozwól, że pokrótce przedstawię najpopularniejsze platformy VR - dla spieszących się na końcu artykułu jest krótkie i treściwe podsumowanie:)

Rynek można podzielić na 5 dominujących platform. SteamVR, Oculus od Faceooka, VivePort od HTC, Windows Mixed Reality (WMR) oraz Sony Playstation VR (PSVR). Część z nich jak Oculus, VivePort czy PSVR jest prawie całkowicie zamknięta co powoduje, że można z nich korzystać tylko na ściśle określonych urządzenia i grać w ekskluzywne tytuły. Z kolei SteamVR i WMR są otwartymi platformami i obsługują wiele modeli gogli, ale znaczącą różnią się od siebie rozmiarami. 

SteamVR to największa platforma, z którą połączymy się z niemal każdych dostępnych w Polsce gogli, a biblioteka gier rozrasta się najszybciej. Niestety za ilością nie zawsze idzie jakość, ale dostęp do najpopularniejszych tytułów jest największą zaletą tej platformy. A i wśród nowości zdarzają się innowacyjne perełki, które później urastają do rangi wielkich hitów. Steam jest własnością firmy Valve i to ona w 2020 wydała swoje gogle Index wraz z grą Half Life: Alyx, która póki co jest magnesem przyciągającym fanów gier do VR. Jest to produkt udany choć nietani, ale finansowanie od Valve powinno zapewnić mu lata aktualizacji i mocnej pozycji na rynku.

WMR jest projektem stworzonym pod skrzydłami Microsoft, który zachęcał producentów takich jak HP, Acer czy Samsung do stworzenia wspólnej platformy, ale po mimo wypuszczenia kilku bardzo dobrze zrobionych modeli gogli, to zabrakło dodatkowych treści poza SteamVR i współpracy producentów by stworzyć spory rynek na te gogle. Na ten moment perspektywy na rozwój tej platformy są słabe, ratuje je jedynie udana wersja HP Reverb i spore oczekiwania co do ich następcy.

Trudniejszy wybór jest między zamkniętymi platformami, bo każda z nich ma swoje tytuły gier na wyłączność i różnią się od siebie tempem rozwoju.

Jeszcze w 2019 roku najwięcej gogli i gier sprzedawało się na PSVR, gdyż próg wejścia na tej platformie był najniższy. Posiadaczowi konsoli wystarczyło dokupienie gogli za mniej niż 1000 zł i miał dostęp do wielu udanych gier. Dla pozostałych główne pytanie brzmiało, czy lepiej kupić Oculus Rift czy HTC Vive. Zarówno cena jak i baza gier aplikacji była podobna i choć to HTC pierwsze wydawał urządzenia umożliwiające mobilną rozgrywkę bez kabli to Oculus wprowadzając gogle Oculus Quest zrobił to lepiej. Rozwiązania od HTC były albo drogie albo miało opóźnienia, a Quest połączył mobilność i łatwość użycia gogli opartych na systemie Android z wydajnością i komfortem dla użytkownika i od tego czasu to on zdobywa rynek najszybciej. 

Oculus. Wydanie mobilnych gogli Oculus Quest tchnęło nowe życie w branże VR i pokazał, że zamiast sprzętu o najlepszej specyfikacji na rynku lepiej postawić na tańsze gogle, ale za to dopracowane pod kątem komfortu i user experience. Nigdy wcześniej wejście w dobrze zrobiony VR nie było tak proste. Celem właściciela Facebooka Marka Zuckerbega jest by 1 miliard osób miał dostęp do VR. Dlatego nie szczędzi środków na rozwój platformy Oculus i niemal co miesiąc gogle Oculus Quest dostają aktualizacje oprogramowania, a także szykowane są kolejne wersje Questa.

Gorzej było z dostępem do gier i aplikacji, ale i to się szybko zmienia. Oficjalna baza jest aktualizowana, ale dosyć powoli, gdyż warunki dostania się na nią przez deweloperów są mocno wyśrubowane, ale dzięki temu produkty są już dopracowane. Co ciekawe Facebook po mimo swej zamkniętej polityki ulepszył gogle o kabel Oculus Link, który umożliwia łączenie się z platformą SteamVR, dzięki czemu baza aplikacji rozrosła się wielokrotnie. Póki co Oculus nie hamuje także rozwoju otwartej platformy SideQuest, na którą trafia wiele eksperymentalnych aplikacji lub modów z innych gier niedostępnych w oficjalnym sklepie.

HTC ze swoim Vive Port jak zostało wyżej wspomniane przegrywa walkę o dynamicznie rozwijający się rynek mobilnego VR i póki nie wprowadzi swoich gogli w tej technologii to będzie im trudno podtrzymać dotychczasowy rozwój i miano technologicznego lidera w VR. Cała seria modeli Vive jak i Cosmos to bardzo udane urządzenia, ale w wysokich cenach często przekraczających 3000 zł. Jeżeli stać się na taki wydatek i jesteś właścicielem mocnej karty graficznej to na pewno w sklepie VivePort znajdziesz wiele interesujących treści. Oprócz tej platformy HTC od początku współpracowało ze SteamVR i stamtąd także możesz czerpać pełnym garściami VR-owy content.


Playstation VR to udana próba popularyzowania VR, gdyż za niewielką cenę można wiele doświadczyć, z tym że trzeba być posiadaczem konsoli PS4. Konsola jest dla platformy PSVR największą pomocą, ale też przeszkodzą. Konsola wykonuje całą pracę obliczeniową za gogle, ale musi się ona z nimi łączyć po wiązce kabli przez co ruch jest ograniczony, a większość gier to tylko siedzenie lub stanie w goglach. Przez to, że Sony skupiło swoje wysiłki na nowej konsoli PS5, póki co platforma do VR rozwijana jest słabo, choć nie brakuje tam ciekawych tytułów. Jednak póki nie znamy planów Sony co do drugiej wersji PSVR, ciężko określić jaką przyszłość będzie mieć ta platforma.



Podsumowując

Do Steam podłączysz większość gogli oprócz PSVR, więc do niego dostęp będziesz mieć w niemal każdej opcji.

Jeśli będziesz sam używał gogli w zaciszu swojego pokoju czy salonu i nie przeszkadzają ci wiszące kable oraz stać cię na wydatek kilku tysięcy to bierz najlepsze wydajnościowe gogle od HTC lub Valve Index i ciesz się zabawą w Vive Port i SteamVR.

Jeżeli chcesz swobodnie i łatwo korzystać z gogli bez kabli w wielu miejscach i zabierać je ze sobą w podróż czy do znajomych, a równocześnie jesteś gotowy na wydatek 2000-2500 zł to najlepszym wyborem będzie wejście w środowisko Oculus, a ściśle mówiąc zakup Oculus Quest, bo Rift S nie daje tyle swobody.

Masz konsole Playstation 4 to dokup sobie za 800 zł zestaw do VR, ale miej świadomość, że to środowisko już przestaje być rozwijane i nie będziesz mieć dostępu do wielu hitowych gier np. w SteamVR. Poza tym na horyzoncie jest PS5 i może nowe gogle PSVR2, które w dobrej cenie mogą być ciekawą opcją, ale teraz nie da się tego ocenić.

Ostatnią deską ratunku dla Windows Mixed Reality pozostają obiecujące gogle HP Reverb 2 mające premierę na jesieni i jeżeli okażą się sukcesem, to może coś się ruszy na tej platformie, póki co to za duże ryzyko i są lepsze rozwiązania na rynku.


Rynek gogli VR jest bardzo dynamiczny i ciągle się zmienia, dlatego zapraszamy do dyskusji i opinii na profilu facebookowym IKARVR.

Wirtualne pozdrowienia:)

IKARVR - Odlotowe akcesoria

Bartłomiej Kowalówka

do góry
projekt i realizacja: Maxsote - profesjonalne sklepy internetoweoprogramowanie: Shoper

Bądź na bieżąco

Dowiedz się pierwszy o nowościach i promocjach w sklepie. Zapisz się na newsletter a my co jakiś czas prześlemy do Ciebie wiadomość
z nowinkami i ciekawymi ofertami.
Dodatkowo: Po zapisie na newsletter otrzymujesz dodatkowe 10% rabatu na pierwsze zakupy!
img
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl